Jednoduchost, spolehlivost a funkční řešení očekáváme i od své banky
Jednoduchost, dlouhodobá spolehlivost a funkční řešení jsou pro náš byznys velice důležité a odráží se v podstatě ve všem co děláme. Tyto hodnoty byly pro nás důležité i při výběru své banky.
Přitom jeden celý pracovní den z každého týdne tráví v průměru drobní podnikatelé a živnostníci v Česku činnostmi, které je zdržují od produktivní práce. Nejčastěji si stěžují na zbytečnou administrativu, byrokracii, papírování a účetnictví. Drahocenný čas ztrácí také cestováním za klienty, dodavateli, na úřady nebo do bank. Ukázal to nejnovější průzkum Raiffeisenbank a Mastercard mezi více než třemi stovkami drobných podnikatelů a živnostníků1.
Pokud by se respondentům průzkumu Raiffeisenbank a Mastercard podařilo nějakou část z tohoto času ušetřit, nejraději by ho využili k odpočinku (55 procent), věnovali by se svým koníčkům (49 procent), nebo své rodině (48 procent). Odpovědi se příliš nerůzní ani mezi začínajícími podnikateli, ani mezi těmi, kteří podnikají deset a více let.
Více než tři pětiny podnikatelů (63 procent) přitom vnímají, že šetřit čas jim zásadně pomáhá banka, kde mají svůj hlavní účet, který používají pro podnikání.
„Jako vůbec největší pomoc v každodenním životě považujeme spolehlivé a přehledné internetové a mobilní bankovnictví, přes které můžeme jednoduše a rychle zadávat nebo kontrolovat platby a mít tak naše finance kdekoliv a kdykoliv pod kontrolou. Pro každodenní běžnou finanční operativu nám tak stačí smartbanking, díky kterému můžeme zadávat a potvrzovat platby přímo z mobilního telefonu,“ hodnotí podnikatelský účet od Raiffeisenbank Jan Malina, zakladatel a CEO E-CAFE BIKE & Komuter.cz.
Dvě třetiny respondentů (67 procent) deklarují, že jejich hlavní účet, který používají k podnikání, je zdarma. Ti, kteří za vedení svého účtu stále platí, se přitom v drtivé většině domnívají, že účet zdarma reálně vůbec nelze mít, anebo neznají konkrétní podmínky, které je pro to potřeba splnit.
„Víme, že čas jsou peníze, a právě proto je pro nás čas hlavním měřítkem, podle kterého navrhujeme naše produkty a služby. Cílem Raiffeisenbank je, aby naše digitální řešení poskytovala drobným podnikatelům všechny výhody moderní doby: od možnosti otevřít si účet online, přes jeho vedení zdarma až po bezproblémové vytvoření terminálu v mobilním telefonu nebo podání žádosti o podnikatelský úvěr přes internetové bankovnictví. Díky digitálnímu bankovnictví se podnikatelé můžou více zaměřovat na svůj byznys nebo využít uspořený čas a věnovat se svým zálibám či relaxaci,“ říká Martin Vakoč, ředitel segmentu malých a středních firem Raiffeisenbank.
Zejména mladší a začínající podnikatelé a živnostníci kladou velký důraz na digitalizaci – a to právě v oblasti bankovnictví. V prvních třech letech podnikatelského života chtějí tři čtvrtiny z nich (75 procent) všechny, anebo alespoň ty jednodušší záležitosti se svou bankou řešit online. Pouze čtvrtina začínajících podnikatelů preferuje řešení bankovních záležitostí osobně na pobočce.
„Také složitější operace řešíme online přes internetové bankovnictví, kde jednoduše najdeme potřebné přehledy a máme možnost snadných exportů pro účetní systémy. Zejména pak přímé propojení banky na administraci našeho e-shopu přes Shoptet, kde propojení s Raiffeisenbank funguje opravdu skvěle a automatizujte nám tak párování objednávek přímo s platbami převodem. Pro nás to znamená okamžitý přehled o platbách nejen v CZK, ale i v EURech a našim zákazníkům tak přináší vyšší komfort. Jelikož aktuálně expandujeme do Evropy, tak oceňujeme zahraniční platby s transparentními poplatky i možnost mít více měn pod jedním číslem účtu,“ doplňuje Jan Malina.
K přijímání bezhotovostních plateb si drobní podnikatelé a živnostníci stále hledají cestu. Terminál má jen desetina z nich (11 procent). Nejčastěji uváděným důvodem je to, že ho k práci nepotřebují a pracují raději s hotovostí, fakturami nebo jim zákazníci platí převodem – nebo že je provoz platebního terminálu příliš nákladný. Velká část respondentů se taky domnívá, že terminál vůbec mít nemůžou, protože nemají stálé prodejní místo, připojení k elektřině nebo internetu.
Bezhotovostní platbu kartou přitom řada zákazníků upřednostňuje před jinými metodami placení díky její rychlosti a bezpečnosti. Drobní podnikatelé navíc v dnešní době už nemusí kupovat speciální zařízení a propojovat ho s pokladnou ve fyzické prodejně. Díky inovativnímu řešení Raiffeisenbank je možné na platební terminál jednoduše proměnit jakýkoliv mobilní telefon s operačním systémem Android. Přijetí bezhotovostní platby je tak otázkou několika okamžiků, a to v podstatě kdekoli a kdykoli.
Odklon podnikatelů od hotovosti ukázal i tento průzkum. Mladí a začínající podnikatelé a živnostníci využívají hotovost jen ve dvou pětinách případů (39 procent). Téměř polovina všech respondentů (47 procent) se taky domnívá, že nakládání s hotovostí je rizikové a třetina (30 procent) se při práci s fyzickými penězi cítí ohrožena.
„Využíváme i mobilní platební terminál na naší prodejně, který nám skvěle slouží i na výstavách a festivalech, protože ho jednoduše můžeme vzít s sebou a prodávat tak naše zboží s možností platby kartou. Aktuálně nám až do konce září běží promo akce a za každou platbu kartou na terminálu naši zákazníci od nás dostanou skvělou kávu zdarma,“ uzavírá Vojtěch Malina, COO E-CAFE BIKE & Komuter.cz.
[1] Průzkum pro Raiffeisenbank připravil Datank na přelomu června a července 2022 na vzorku 307 drobných podnikatelů a živnostníků z České republiky ve věku 18 až 70 let.